1 Ala-Torniosta kotoisin ollut Hanna Castren perusti Sörnäisten työläiskaupungonosaan yhteiskoulun vuonna 1902 . Kaikki kunnia hänelle koulun perustamisesta. Koulun historiikit kartovat uudistus- ja vapaamielisestä johtajasta. |
Hiljan on arkistoista
löydetty kauan kaivattu koulun vuosikertomus 1907-1908 ja siinä ollut Hanna Castrenin ainoaksi jäänyt kirjoitus (Seurakunnan tiedotuskeskus, c/o Veijonen, Harri 2017). Kirjoitus oli vain lyhyt kokoelma
valittuja kohtia vanhasta testamentista. Castrenin otsikko vuosikertomuksessa tekstille oli vain "Juutalaiskysymys". Juutalaisuuskysymys oli maailmassa laajalti akuutti aihe edellisen vuosisadan vaihteessa.
Venäjällä pogromit riehuivat. Suomessa puuttui uskonnonvapauslaki ja
juutalaisten asuinpaikat ja sallitut elinkeinot olivat tarkasti
määrättyjä. Vihapuheet olivat Suomen lehdistössä tavallisia.
Castren jättäytyi
vuonna 1909 lopullisesti kokonaan pois koulun johtamisesta ja keskittyi
helluntaiseurakuntansa kehittämiseen.
|
Uskonnonvapausasiat olivat akuutteja. Vuonna 1922 säädettiin uskonnonvapauslaki. Armand Lohikoski Kallion Yhteiskoulusta oli Suomen ensimmäinen oppilas, joka pidättäytyi uskonnon opetuksesta.
Koulun johdolle Armand oli vaikea pala, joka ei nauttinut uskonnonopetuksen
siunauksellisuudesta. Kaiken lisäksi siitä häpeätahrasta oli tehtiin merkintä
koulun vuosikertomukseen: uskonnon puolesta evankelisluterilaisia oppilaita
niin ja niin monta sekä 1, joka ei kuulu mihinkään uskontokuntaan. Hän kertoo,
että meni jokunen vuosi, ennen kuin hän rupesi saamaan seuraa, kunnes hänen
ylioppilasvuotenaan 1931 Kallion Yhteiskoulussa oli siviilirekisteriläisiä jo
32. Armand toteaa, että he taisivat kuitenkin siitä huolimatta istua
uskontotunnilla samaan tapaan kuin hän, sen jälkeen kun hänen isänsä hyvänsään
aikaan tuli "kääntymykseen" ja salli hänen palata uskontotunnille.
Siihen oli vaikuttimena se, että opettajista jumalisemmat alkoivat kantaa
kaunaa, mikä rupesi näkymään hänen numeroissaan.
Lohikoski kertoilee hauskasti entisistä opettajista. Tässä mennään kuitenkin jo niin kauas ajassa taaksepäin, että nykyisin elävät entiset oppilaat tuskin muistavat tai olisi mitään mielikuvia. Jalmari Jaakkola, joka oli historioitsija, oli rehtorina. Lohikosken mielestä opettajana kurja ja vähemmän innostava. Jaakkola seisoi luokan perällä ja kuulusteli läksyn osaamista. Jaakkola saattoi kysyä kuinka monta leijonaa oli Rooman Colosseumin gladiaattorinäytännöissä. Äidinkielessä oli kirjoitettava pelkästään asia-aiheista. Mielikuvitusta ja omaperäisyyttä kehittävät ja huumoria sisältävät aineet olivat pannassa. Opettajan Eino Cederbergin käsitys oli, että ylioppilas-tutkintolautakunta ei arvostanut vapaa-aineita eikä niistä herunut pisteitä.
Lohikoski kertoilee hauskasti entisistä opettajista. Tässä mennään kuitenkin jo niin kauas ajassa taaksepäin, että nykyisin elävät entiset oppilaat tuskin muistavat tai olisi mitään mielikuvia. Jalmari Jaakkola, joka oli historioitsija, oli rehtorina. Lohikosken mielestä opettajana kurja ja vähemmän innostava. Jaakkola seisoi luokan perällä ja kuulusteli läksyn osaamista. Jaakkola saattoi kysyä kuinka monta leijonaa oli Rooman Colosseumin gladiaattorinäytännöissä. Äidinkielessä oli kirjoitettava pelkästään asia-aiheista. Mielikuvitusta ja omaperäisyyttä kehittävät ja huumoria sisältävät aineet olivat pannassa. Opettajan Eino Cederbergin käsitys oli, että ylioppilas-tutkintolautakunta ei arvostanut vapaa-aineita eikä niistä herunut pisteitä.
Kallion Yhteiskoulun ylioppilaat 1931. Armand Lohikoski ylärivissä toinen vasemmalta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti